Dag van de Huis-aan-huiskrant: zó onmisbaar is print voor lokale maatschappij en adverteerders

Het is 1 juli, de Dag van de Huis-aan-huiskrant! Een mooi moment om het stabiele, betrouwbare massamedium dat al jarenlang ondernemers en lokale lezers van alle leeftijden verbindt, in de schijnwerpers te zetten.

Bij Rodi zijn we ontzettend trots op ons vak. Op onze Emerce 100-notering voor Rodi Media dit jaar (we behoren tot de beste uitgevers van Nederland!), maar zeker ook op onze huis-aan-huisbladen die na al die jaren nog trouw worden gelezen door de lokale en regionale doelgroep. Én die als stabiel medium worden ingezet door zowel lokale als landelijke adverteerders. Want cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) laten zien dat meer dan 50% van alle lezers actie onderneemt na het zien van een advertentie in hun huis-aan-huiskrant, iets waarvoor steeds meer ondernemers de Nieuwsbladen en lokale nieuwssites van Rodi en Rodi.nl weten te vinden.

Het belang van lokale media

“De huis-aan-huiskrant is dé verbindende factor in de lokale samenleving”, zegt Rodi-directeur Niels Ackermans, die onlangs samen met Jolanda de Rijk als voorzitter startte bij de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). “Lokale kranten bereiken meer inwoners dan dagbladen, radio- en tv. Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant vertellen we graag over het belang van een onafhankelijke lokale krant, die doordringt in de haarvaten van de samenleving.”

Rodi-directeur en NNP-voorzitter Niels Ackermans: ‘Huis-aan-huiskranten bereiken meer mensen dan dagbladen, radio en tv’

Miljoenen Nederlanders bereikt

Geen enkel ander massamedium in ons land bereikt met kranten en online publicaties elke week miljoenen Nederlanders. “Alleen de huis-aan-huiskrant slaagt erin zoveel lokale nieuwsonderwerpen voor het voetlicht te brengen”, benadrukt Jolanda. “Redacteuren pakken alle onderwerpen op, van politiek en economie tot sport, cultuur en religie. Onze journalisten schrijven over heikele kwesties die in straat, buurt of wijk spelen en gaan als hoeder van de lokale democratie op onderzoek uit.”

Wat huis-aan-huiskranten verder bijzonder maakt, is de wekelijkse publicatie van gemeenteberichten. Promotionele publicaties van lokale, regionale en inmiddels ook landelijke adverteerders – via succesvol advertentieplatform HYPR – maken de krant compleet.

Huis-aan-huis stimuleert lokale economie

Nog even over het NMO-onderzoek: wist je dat maar liefst 75% van alle Nederlanders (13+) regelmatig de lokale krant leest? En dat 77% van de lezers dagelijks aankopen doet? Rodi fungeert dus niet alleen als belangrijke informatiebron, maar we stimuleren ook de lokale en regionale economie.

Nog wat noemenswaardige feiten (bron: NMO):

  • Maar liefst 79% van de lezers is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten;
  • … 75% in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 68% in lokale cultuur en/of lokale sport;
  • … en de lezersdoelgroep van huis-aan-huisbladen is heel gevarieerd: 50% is 35-64 jaar, terwijl een kwart jonger is dan 35 jaar.

Kranten ook populair onder jeugd

Huis-aan-huis biedt dus voor ieder wat wils! Dat bewijst ook Lisanne, die we eerder spraken als groot fan van het huis-aan-huisblad. “Als zesjarig meisje las ik de krant al met mijn opa. Een dierbare herinnering.” De hele dag op haar telefoon zitten, is niets voor haar. “Ik ben dol op het fysieke van de krant, die je vastpakt met je vingers. Gewoon aan tafel met een kop thee. Heerlijk!” Festivals, culturele updates of nieuws over dat ene nieuwe lunchtentje; Lisanne blijft graag bij via print. “Wat speelt er in mijn buurt? Alles is verzameld in de krant, nieuws dat je leest zonder dat irritante blauwe licht van je telefoon. Heerlijk.”

Huis-aan-huiskranten duurzaam?

Dat huis-aan-huisbladen een stabiel en betrouwbaar medium vormen voor zowel lezers van jong tot oud als adverteerders, blijkt dus maar weer. Maar hoe duurzaam is print eigenlijk nog? Heel duurzaam!

Print is duurzamer dan je denkt: papier is een van de meest gerecyclede producten ter wereld

Het drukken van onze kranten en ander drukwerk gebeurt bij Rodi al sinds jaar en dag op een verantwoorde en groene manier. Zo zijn we sinds 2005 pionier in duurzaam drukwerk door als eerste ter wereld de waterloze Cortina-drukpers in huis te halen. De grootste ontwikkeling vond in 2022-2023 plaats op de Expeditie: van het handmatig stapelen van de kranten gingen we over op een machinaal proces. En wist je dat papier een van de meest gerecyclede producten ter wereld is?

De ontembare (en vaak onderschatte) populariteit en stabiliteit van huis-aan-huiskranten. Een prachtvak waar we bij Rodi maar wat trots op zijn. Niet alleen vandaag, tijdens de Dag van de Huis-aan-huiskrant, maar elke dag!

Meer weten over lokaal adverteren of regionale reclame maken via onze huis-aan-huiskranten? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze media-adviseurs via contact.rwm@rodi.nl.