Huis-aan-huiskranten behouden trouwe achterban in digitaal tijdperk (NMO-onderzoek 2025)
Huis-aan-huiskranten behouden trouwe achterban in digitaal tijdperk (NMO-onderzoek 2025)
Terwijl online kanalen niet meer weg te denken zijn uit het medialandschap, blijft ook de behoefte aan fysieke nieuwsmedia onverminderd groot. Dat blijkt uit kersverse cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Zo zijn dit jaar weer meer Nederlanders van 13 jaar of ouder huis-aan-huiskranten gaan lezen. Daarbij mogen we als Rodi West Media, onderdeel van de Rodi Groep, opnieuw concluderen dat we een hondstrouwe lezersachterban hebben.
Al jaren bewijzen huis-aan-huisbladen zich als stabiel en krachtig medium. Dat horen we regelmatig persoonlijk van onze lezers en klanten, maar ook het NMO onderschrijft dat dit jaar weer. En dat maakt ons trots.
Lokale media blijven populair
Cijfers van 25 september 2025 laten zien dat het bereik van lokale printtitels van huis-aan-huismedia stabiel blijft. Dit toont aan dat de huis-aan-huisbladen nog steeds een lokaal massamedium vormen. Voor ons als Rodi West Media, verantwoordelijk voor 16 titels, geldt zelfs dat diverse titels een stijging in bereik en oplage zagen.
De belangrijkste NMO-conclusies
Maar liefst 10,8 miljoen Nederlanders (13+ jaar) lezen een huis-aan-huiskrant, aldus het recente NMO-onderzoek.
- 76% van de huis-aan-huiskrantlezers doet dagelijkse aankopen
- 76% van de lezers is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, 73% in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 67% in lokale cultuur(agenda) en/of lokale sport(uitslagen)
- Huis-aan-huiskranten bereiken alle doelgroepen in Nederland
‘Print en online gouden combinatie’
Rodi-directeur Matthijs Malipaard: “Deze NMO-cijfers zijn, in de context van onze eveneens trouwe online achterban, voor ons het bewijs dat de combinatie van print en online mega-impactvol is. Voor lezers, die op diverse manieren op de hoogte gehouden worden van wat er in hun regio speelt. Maar ook zeker voor onze klanten, die met de inzet van campagnes in de kranten gecombineerd met bijvoorbeeld digitale banners en een plek in onze goed gelezen nieuwsbrieven, de sterkste resultaten boeken. Leuk feitje: elke week verkopen onze accountmanagers weer meer crossmediale campagnes. Online en print versterken elkaar overduidelijk.”
Over de Rodi Groep
Niet alleen online zet Rodi mooie stappen (zie ‘Rodi Media door Emerce 100 benoemd tot een van de beste media-uitgevers van Nederland’): ook in print blijft Rodi ijzersterk. Wekelijks bereikt de Rodi Groep zo’n 1,2 miljoen Nederlanders.
Rodi West Media is onderdeel van de Rodi Groep. Onder de Rodi Groep vallen naar Rodi West Media ook Rodi Media en DWF Media. Door het creëren en delen van lokale verhalen en het laatste nieuws zorgen wij al bijna 50 jaar voor verbinding tussen inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. In onze manier van denken en doen, stimuleren wij duurzaamheid en innoveren wij voortdurend. Tot groot genoegen van onze lezers en klanten.
Meer weten over de crossmediale mogelijkheden bij Rodi West Media? Lees snel verder.


